Dag 1 t/m 4 - Reisverslag uit Pietermaritzburg, Zuid-Afrika van Leonard Lugtenburg - WaarBenJij.nu Dag 1 t/m 4 - Reisverslag uit Pietermaritzburg, Zuid-Afrika van Leonard Lugtenburg - WaarBenJij.nu

Dag 1 t/m 4

Door: Wibus en Leos

Blijf op de hoogte en volg Leonard

06 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Pietermaritzburg

Dag1
Daar gaan we dan! Om 6uur stappen we uit bed om gauw de laatste dingetjes in te pakken en ja hoor daar gaan we. Om 6:45 stappen we in de bus 396 naar zuidplein. We kunnen heerlijk rustig aan doen want we hoeven pas om 11:15 te vliegen. Op Rotterdam centraal gekomen bestellen we nog even een echte Starbucks coffee! Want ja wie weet drinken we 6 weken geen goeie koffie haha! En dan hup de overvolle intercity direct naar Schiphol in. Al schommelend, staand en evenwichthoudend drinken we onze koffie op. En jawel het is weer eens één keer lekker weer in Nederland, staan wij weer in een te volle trein te zweten als een aap. Het mag de pret niet drukken natuurlijk want de sfeer zit er goed in! Eenmaal op Schiphol komen we erachter dat onze vlucht vertraging heeft en we om 11:45 zullen vertrekken. We eten lekker nogEven een broodje en checken in. In het vluigtuig gaat alles voorspoedig en ongeveer 7uurtjes later staan we in Nairobi (Kenia). Nietsvermoedend stappen we over om voor nog eens 4 uur "rustig" te gaan zitten. Ook deze vlucht gaat voorspoedig en om ongeveer 01:00 uur landen we in Johannesburg. En dan begint de reis echt, want de eerst uitdaging komt al gelijk op ons af. De bagage band laat ons al vier rondjes een roze koffer zien en nog heb ik mijn backpack niet gezien! Balen? Jazeker, maar gelukkig heb ik vaker met dit bijltje gehad dus no panic! Bij de infobalie horen we dat de bagage van Leo nog in Nairobi staat en er iets mis is gegaan met het overladen. Na het invullen van wat formulieren krijgen we te horen dat de bagage de volgende dag met een vlucht van 10:30 zal aankomen waarna ze de bagage bij fam van den Bosch zullen brengen (fam waar we eerst nacht mogen slapen). We gaan wat later dan gepland richting de autoverhuur waar we onze auto gehuurd hebben. Deze is 24/7 open. Nadat ook hier alles is afgehandeld kunnen we dan eindelijk op pad. Het is inmiddels 03:00 uur. Het autorijden is wel even wennen hoor! Met zon stuur rechts enzo. Weleens op een fiets gezeten waar je met de trappers moet sturen? Nou zo voelt dat ongeveer int begin.Om een uur of 4 komen we aan bij de fam van den Bosch. We moesten bellen als we voor het hek stonden en dat hebben we dan ook gedaan. Een slaperige man met de naam Wim nam de telefoon op en vertelde ons dat hij het hek kwam openen. We vragen hem waar we onze tent op mogen zetten. zegt ie, tent? We hebben gewoon een eigen huisje voor je hoor! Wat een vriendelijkheid! Moe van de reis leggen we ons hoofd een poosje neer.

Dag2
De volgende morgen of naja een paar uurtjes later stappen we weer wat uitgerust weer uit bed en krijgen van Wim's vrouw Tea een heerlijk ontbijtje in de keuken van hun boerderij. We besluiten om op advies van Tea de luchthaven op te bellen en de backpack zelf op te halen omdat het anders te veel tijd kost. Via de telefoon horen we dat het 12uur zal worden voor de backpack er zal zijn. We gaan dus eerst nog maar wat boodschappen in slaan in een lokale supermarkt. Op de luchthaven bij de info balie wordt ons verteld om te wachten...(het is inmiddels 13:00uur) een collega van de pikzwarte man achter de balie gaat bij de band kijken of mijn backpack erbij zit. Dus schuiven wij in de tussentijd even een beefburger met friet naar binnen. Wonder boven wonder blijkt de tas dan toch echt gevonden te zijn en wordt hij naar boven gebracht. Leo is dolblij en nu kunnen we eindelijk echt aan de reis beginnen. In een volgestampte auto rijden we richting sterkfonteindam. Een groot natuur reservaat met een meer waar we onze tent willen opslaan (dicht bij de Drakenberge). Omdat we ontzettend lang in de file staan besluiten we om dichterbij Joburg(Johannesburg) te kamperen. We rijden wat landweggetjes in en komen aan in Vaaldam. We zoeken en kijken wat rond, omdat het donker is zien we niet veel en rijden we verlaten landweg op. Het is er erg rustig en we hebben geen idee waar we onze tent op zetten. En ja hoor als de tent staat gaan we onze eerst eigen maaltijd maken in Zuid-Afrika! Pasta met een tomatensausje en een soort smak(van dat vlees weetje wel) als we onze buikjes vol hebben genieten we van een heerlijke Afrikaanse rode wijn die we in de winkel gekocht hebben! Moe van alle indrukken van deze eerste echte dag in Zuid-Afrika kruipen we in onze slaapzak en vallen in slaap. Dag3Wakker geworden in Vaaldam springen we om 5:30 uit bed. Het was een flink koude nacht dus eerst maar eens een warme bak koffie gezet en een warm ei gegeten. Overdag is het trouwens al snel 25 graden. Maaruhh waar zijn we eigenlijk? Na een beetje rond snuffelen zien we dat we op een verlaten camping staan. Alles is dor en verbrand maar het is rustig en nog gratis ook! Onze volgende bestemming is dan toch echt de drakenberge. Dit is een gebied metOntzettend hoge bergen en een schitterende natuur. We kiezen voor een binnendoor route en gaan een grind/zandpad op. Om ons heen zien we overal groepjes koeien grazen een echt landelijk beeld. Dan zien we op een gegeven moment een man koeien via een smal gangetje een gebouw in drijven. We stoppen en maken een praatje. Al snel worden we door een soort poortwachter meegenomen naar de manager van het bedrijf, het blijkt een slachthuis te zijn. De manager met de naam gerrit vraag ons of we van de tv zijn, we vertellen hem wie we zijn en al snel veranderd zijn argwaan in gastvrijheid en vraagt ons eventjes buiten een rondje te lopen en te wachten. Gerrit is een blanke afrikaan. Als we even later mee gevraagd worden naar binnen krijgen we koffie en een wit overal en witte laarzen aan. We worden meegenomen naar het slacht huis en zien de koeien levend binnen komen en in stukken de vrachtwagen in gaan, bizarOm dat van zo dichtbij te zien! Na de rondleiding praten we nog een beetje over onze reis en over zuid afrika we krijgen een betere route richting Clarens (plaatsje in drakenberge) en gaan weer op pad. De eerste lokale ervaring is een feit! Onderweg slaan we een paar zakken hout in om een kampvuur/braai mee te maken en hangen we wat rond in een kampeerwinkel omdat erg weg werkzaamheden zijn waardoor we eventje moeten wachten. Na een half uur zijn we een zaklamp en een jerrycan rijker en vervolgen we de reis naar Clarens. Daar aangekomen laten we de auto voltanken (ja zo gaat dat hier) en Leo koopt in een 2ehands shopje veelste grote blauwe blouse. Daarna doen we een rondje door het dorp, een gezellig met winkels omgeven pleintje en we rijden langs een knifeshop. We stoppen en kijken even binnen, de mes zijn ergMooi maar superduur ze worden namelijk met hand gemaakt. Leo laat zijn mes slijpen we eten de overgebleven pasta van gister koud op en gaan weer op pad. Van Clarens vandaan rijden we over een van de hoogste bergwegen van Zuid-Afrika naar Woodstock waar we op een verlaten landweggetje onze tent opslaan. Zodra we spullen uit de auto hebben gehaald komt er een man aan op ren paard. Hij verteld ons om daar niet te kamperen, waarom weten we niet want engels kan hij amper. Wel begrijpen we dat hij graag wil dat we in een soort township blijven slapen. Hij spreekt een andere voorbijganger aan die te fiets is en regelt dat we daar terecht kunnen. De man rijdt ons voor op de fiets en we komen op een soort erf terecht waar zon 6 kleine hutjes staan met rieten daken erop. De huisjes zijn zo groot als schuurtje bij ons. De man die Syabonga heet is erg goed voor ons en regelt een grote braai voor ons (een braai is een grote stalen ton die door de midden is geslepen en waar een rooster op ligt) we stoken er hout in en braden er het vlees op wat we eerder die dag van Gerrit gekregen hebben. Het blijkt lever te zijn wat in vet is gerold. Leo neemt een hap en kotst het haast gelijk weer uit, maar Wieb vind het heerlijk en eet dus samen met onze zwarte vriend en zijn familielid Mondly die er ook gezellig bij komt zitten het vlees op. Omdat we lang niet alles op kunnen geven we de rest weg aan deze mensen die het hard kunnen gebruiken. Wat een gastvrijheid! Om 22uur kruipen we in de slaapzak want omdat namelijk vanaf 18u donker wordt ben je rond die tijd ook wel toe aan je bed. Dit heeft als voordeel dat je ook weer vroeg op kunt staan.

Dag 4
We staan op om 6u en vertrekken meteen zonder te eten direct naar Cathedral Peak (een berg in de drakenberge streek) via een schitterende berg autoroute. Tijdens deze route zien we de zon op een prachtige manier achter de bergen opkomen. We betalen een paar rand om te parkeren en eten een boterhammetje. Daarna beginnen we aan een klein maar schitterende bergwandeling van ongeveer 2uur. Deze wandeling loopt naar een waterval met de naam Doreen Falls. We komen niemand tegen en genieten van de rust en dit mooie stukje natuur. Bij de waterval eten we een appeltje en gaan we weer terug. Eenmaal terug gekomen drinken we wat in het restaurant en rijden we verder naar Nottingham Road. Daar bezoeken we een minibrouwerij met lokale biertjes. Inmiddels hebben we al zon 1000km achter de rug. We proeven en drinken wat biertjes en het zonnetje schijnt heerlijk dus we genieten met volle teugen. Tis inmiddels al bijna weer half vier dus tijd om naar onze laatste bestemming te gaan voor het donker wordt. Ons plan is om nog naar Howick te gaan om een antiekwinkeltje te bezoeken, maar als we aankomen blijkt deze dicht. We besluiten omEen hotelletje te boeken voor de zondag. We kunnen dan mooi even onze kleding wassen en voor het eerst douchen in Zuid-Afrika. We rijden naar de eerste grote stad met de naampietermaritzburg. Daar aangekomen rijden we wat rond en vragen hier en daar naar een leuk en goedkoop hotelletje. Het is inmiddels donker en na een uurtje vinden we een leuk rustig plekje net buiten de stad. Erg goedkoop is het niet maar de service is prima en ze hebben er wifi. Wat is dat fijn zeg! Even lekker schrobben onder de douche. Als we opgefrist zijn gaan we rond negen uur de stad in om wat te eten. Maar zoals we al zeiden is de avond hier s'winters lang omdat het vroeg donker is, daardoor sluiten de winkels en restaurants ook vroeg. Alleen de Mc Donalds is nog open, dus eten we helaas geen bobotie of ander Afrikaans gerecht maar gewoon een big mac. We zoeken als we terug zijn op de hotelkamer een kerk op voor de volgende morgen en als je denkt dat er in Nederland veel keus is op dat gebied dan nodig ik jullie uit hier te komen "shoppen" want ze hebben meer kerken dan hotels. Om een uur of 11 doen we het licht uit en vallen we in een diepe slaap vol dromen over onze volgende avonturen van de komende week!

Tot zover een update van Leo en Wieb uit Zuid-Afrika! Ik hoop dat jullie zo een indruk krijgen van ons avontuur! Dikke doei L&W

• 06 Juli 2015 - 12:02

Jolanda:

Heel leuk om dit zo te volgen jongens, op naar het volgende avontuur ik zie het helemaal voor me.
    En lekker genieten maar, xxxx

Gr oma en de jojo

• 06 Juli 2015 - 12:04

Mama:

Leonard bedankt . Ik vindt het heel mooi om op deze manier jullie en je ervaringen te kunnen volgen. Ik zie er al weer naar uit om het volgende bericht te ontvangen.

• 06 Juli 2015 - 12:07

Lisanne:

Mooi verslag Leo!!!!!!!

Veel plezier

• 06 Juli 2015 - 12:24

Arny:

Leuk bro, en ook leuk geschreven.

Heb je al mooi wild gezien?

• 06 Juli 2015 - 12:25

Pieter:

He kerels, klinkt goed joh. Veel succes nog op jullie reis!! Gr. Piet en Hett.

• 06 Juli 2015 - 12:35

Servaas:

Heel erg interessant. Benieuwd naar de rest!

Veel plezier!!

• 06 Juli 2015 - 12:43

Ineke Van Moort:

Hoi Leo en Wieb , wat een avontuur , heerlijk om lezen .
    Ik kijk uit naar jullie volgende verslag .
    Groeten Ineke

• 06 Juli 2015 - 13:49

Hedy:

Heerlijk om zo met jullie mee te reizen.
    Ik zie het land helemaal voor me.
    Nu langs de kust verder?
    Goeie reis jongens!
    Xxx

• 06 Juli 2015 - 15:37

Theo :

Ha Leo,

Leuk om te lezen hoor! Het lettertype is alleen wel heel klein op de blog....

Veel plezier!

• 06 Juli 2015 - 19:20

Dirk Jan:

Interessant, ik zie het land weer voor me. Je zit in een mooi gebied. Geniet ervan.

• 07 Juli 2015 - 01:16

Joanne:

Gaaf jongens!!! Klinkt als een top avontuur!!

Geniet!! Xx

• 13 Juli 2015 - 20:32

Tante Ann:

ha leo wat een avontuur weer ik heb met vermaak je verslag gelezen kijk wel goed uit en kijk uit naar je volgende verslag de gr van ons allen.